00-144 Warszawa, Al. Solidarności 83/89
NIP: 7010414095, tel.: (22) 850-10-20
Autoryzacja [Płatności]
 
Szukaj
Szybkie wyszukiwanie całymi słowami wg...
dokładnie
tytułu
autora
wydawnictwa
[Zaawansowane...]


Promocje
1.RABAT 10%
obniżka: 10%
2.RABAT 35%
obniżka: 35%

2 Promocje (2)

Książki
Nowości
Hity dnia
Polecamy
Bestsellery

Katalog tematyczny
Katalog tytułowy
Katalog autorów
Katalog wydawców
Serie wydawnicze


Działy
Działy
ANGLOJĘZYCZNE
ANTYKWARIAT
APLIKACJE PRAWNICZE
AUDYT
AUTOMATYKA I ROBOTYKA
BANKOWOŚĆ
BEZPIECZEŃSTWO, TERRORYZM
BHP
BIOLOGIA
BIZNES
BUDOWNICTWO I PRAWO BUDOWLANE
EKOLOGIA I OCHRONA ŚRODOWISKA
EKONOMIA
ELEKTRONIKA
ELEKTROTECHNIKA
ETYKA
FILOZOFIA
FINANSE I PRAWO FINANSOWE
GEODEZJA,GEOLOGIA,KARTOGRAFIA
GLOBALIZACJA
GMP GHP HACCP
HANDEL
HISTORIA
INFORMATYKA
INNE
KALENDARZE
MARKETING I REKLAMA
MECHANIKA
MEDIA I DZIENNIKARSTWO
MEDYCYNA
METROLOGIA
MILITARIA
NAUKI MATEMATYCZNE
NAUKI ŚCISŁE
NIERUCHOMOŚCI
PEDAGOGIKA
PODATKI I PRAWO PODATKOWE
PODRĘCZNIKI
POLITOLOGIA
POLITYKA SPOŁECZNA,RYNEK PRACY
PORADNIKI
PRAWO
PSYCHOLOGIA
RACHUNKOWOŚĆ
SAMORZĄD TERYTORIALNY
SŁOWNIKI,ENCYKLOPEDIE,JĘZYKI
SOCJOLOGIA
TANIA KSIĄŻKA
TRANSPORT I LOGISTYKA
TURYSTYKA I HOTELARSTWO
UBEZPIECZENIA
UNIA EUROPEJSKA
WIELKA PROMOCJA
WYDAWNICTWO C.H.BECK
ZARZĄDZANIE


Logowanie
Pseudonim/Login:
Hasło:

[ Zapomniałeś hasło? ]


Members List Zarejestrowani:
arrow Ostatnio dołączył:  Szczuka
arrow Razem: 8597

visitors Odwiedziny:
arrow Goście: 75
arrow Członkowie: 1
arrow Razem: 76

signup
Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz zarejestrować się klikając tutaj


Języki
Wybierz język:

English Polish


EDUKACJA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM. WYBRANE PROBLEMY TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE  Książka tymczasowo niedostępna
BRONISLAVA KASACOVA BRONISLAVA KASACOVA - Inne książki
19,90 zł 17,91 zł
zawiera 5% VAT
(Cena netto: 17,06 zł)
(RABAT 10% )

EDUKACJA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM. WYBRANE PROBLEMY TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE

fragment ze wstępu

W ostatnich dziesięcioleciach możemy obserwować tendencję zwiększania się oczekiwań społecznych wobec oświaty. Zjawiskiem mającym charakter niemal równoległy jest narastająca krytyka i niezadowolenie z jakości usług edukacyjnych. Autorzy alarmujących raportów krajowych1 i międzynarodowych (FAURE 1975; BOT-KIN, ELMANDJRA, MALITZ, 1982; Biała księga kształcenia i dokształcania, 1997; DELORS 1998) zwracają uwagę na słabości funkcjonowania systemów oświaty, jednocześnie wskazując kierunki niezbędnych zmian prowadzących do zwiększenia efektywności działań edukacyjnych oraz poprawienia jakości usług świadczonych przez edukację.
Polityka oświatowa w większości państw koncentruje się na poszukiwaniu optymalnego w danych warunkach systemu oświaty i niwelowaniu zjawisk niekorzystnych, wynikających z przemian kulturowych, społecznych i gospodarczych. Ważne miejsce w rozważaniach zajmuje kwestia "wyrównywania szans edukacyjnych" - hasło to było jednym z najważniejszych elementów kampanii towarzyszącej reformie oświaty z 1999 roku. Jednak autorzy zmiany edukacyjnej popełnili podstawowy błąd, upatrując owej szansy nie na etapie wychowania przedszkolnego - lub najpóźniej na etapie kształcenia wczesnoszkolnego - lecz we wprowadzeniu nowego etapu kształcenia - gimnazjum. Tymczasem wśród czynników decydujących o równości szans w dostępie do edukacji na pierwszym miejscu należy wymienić "równe dla wszystkich warunki przygotowania i uczestnictwa w nauczaniu elementarnym, tzn. m.in. powszechność kształcenia przedszkolnego" (PILCH 1999, s. 70). To właśnie wprowadzenie powszechnego i dostępnego wychowania przedszkolnego jest warunkiem wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z terenów wiejskich, dzieci zaniedbanych czy wychowujących się w rodzinach patologicznych. Przykładem potwierdzenia tej tezy mogą być badania prowadzone przez D. Waloszek (podaję za: PILCH 1999, s. 73-74), w których autorka prezentuje efekty rocznej nauki dzieci w klasie "0" w zakresie czterech elementarnych sprawności szkolnych: znajomość liter, cyfr, umiejętność czytania i liczenia.
Okres rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest zatem bez wątpienia etapem warunkującym w dużym stopniu późniejsze sukcesy oraz porażki edukacyjne i życiowe. Dlatego szczególnego znaczenia nabiera sposób przygotowania do pracy nauczycieli zajmujących się dzieckiem w placówkach przedszkolnych.
Celem przedłożonej publikacji jest przybliżenie - zarówno studentom przygotowującym się do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, jak i osobom już pracującym - teoretycznych i praktycznych podstaw wychowania dzieci w wieku przedszkolnym. Jednym z głównych założeń przy opracowywaniu książki było przygotowanie materiałów dla studentów na zajęcia z teoretycznych i praktycznych podstaw wychowania dzieci w wieku przedszkolnym.
Książka Profesor Bronisławy Kasaćovej jest efektem współpracy Autorki - pracownika naukowo-dydaktycznego Uniwersytetu Macieja Beli w Bańskiej Bystrzycy - z Instytutem Nauk o Edukacji (Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie) Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Mimo że podręcznik napisany jest z perspektywy oświaty na Słowacji, to sposób, w jaki Autorka przedstawia problemy dotyczące zagadnień obszaru wychowania i kształcenia przedszkolnego, czyni publikację uniwersalną.
Pierwszy rozdział książki został poświęcony rozwojowi instytucji przedszkolnych w kontekście ruchu europejskiego. W tekście zawarte zostały zarówno informacje na temat pierwszych prób rozwiązywania problemów opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym, jak i założenia towarzyszące początkom rozwoju instytucjonalnych form opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym w XIX i XX wieku. Autorka przedstawia również zjawiska często niedostrzegane, a istotne ze względów społecznych, jak traktowanie edukacji jako instrumentu wynaradowiania.
Kolejny, trzeci rozdział książki poświęcony został zagadnieniom teleologicznym. Przedstawione trzy główne podejścia do formułowania celów wychowania przedszkolnego: socjocentryczne, pajdo-centryczne i personalistyczne, mimo że ukształtowały się na początku XX wieku, do dziś wykorzystywane są w praktyce i warunkują sposób funkcjonowania placówek przedszkolnych.
W czwartej części podręcznika przedstawione zostały tendencje w przygotowaniach nauczycieli do pracy w instytucjach kształcenia przedszkolnego. Zachodzące zmiany społeczne i kulturowe oraz stale wzrastający nacisk na efektywność kształcenia i wychowania instytucjonalnego pociąga za sobą różne spojrzenia na sposób kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli w poszczególnych państwach. W ostatnich dwóch dziesięcioleciach XX wieku pojawiła się tendencja podnoszenia wymagań dotyczących wykształcenia osób pracujących z dziećmi przedszkolnymi. Autorka opracowania prezentuje również założenia OMEP - Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego reprezentującej interesy pedagogiki przedszkolnej i dbającej ojej rozwój.
W piątym rozdziale Autorka omawia dzieciństwo w kontekście nauk humanistycznych. Poglądy na rozwój dziecka są w dużej mierze naznaczone poprzez sytuację społeczną, kulturową i historyczną danej społeczności. To właśnie wzorce kulturowe w znaczącym stopniu determinują typ wychowania i relacje między dorosłymi a dziećmi. Za istotne Profesor Kasaćova uważa dostrzeżenie zmian, jakie zaszły w poglądach na temat dziecka i dzieciństwa. Warto zwrócić uwagę na kilka paradoksów nowoczesnego społeczeństwa, takich jak traktowanie dziecka jako "balastu" ekonomicznego, przedłużenie się socjalnej i ekonomicznej zależności dzieci od rodziców czy ambiwalentna sytuacja dziecka w społeczeństwie.

Spis treści


ISBN: 978-83-226-1927-7
Książkę znajdziesz w działach:
PEDAGOGIKA
161 stron
format: A5
oprawa: miękka
Rok wydania: 2007
Poleć znajomemu
Zgłoś błąd

Średnia ocen: brak ocen
Czytaj recenzje (0)
Dodaj recenzję

Wróć

Koszyk
Twój koszyk jest pusty

Data aktualizacji bazy: 19.12.2014 16:48
książek w bazie: 30890


Naukowa

  Zapraszamy do naszej księgarni internetowej ekonomiczna24.osdw.pl
 


Partnerzy

ODDK
EMKA



Menu
Dodaj do Ulubionych   Ustaw jako Stronę Startową   Wyślij e-mail   


Licznik




Copyright © 2004-2014 Księgarnia NAUKOWA e-mail: naukowa@ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone.  rss
Uprzejmie informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies. Pozostawanie na niej oznacza wyrażenie zgody na korzystanie z plików cookies. Więcej w polityka prywatności.